 |
Motor | Vloeistofgekoelde vier-in-lijn viertakt met 16 kleppen en DOHC |
Boring x slag | 76 mm x 76 mm |
Cilinder inhoud | 999 cc |
Comp. verhouding | |
Kleppen | 16 kleppen DOHC |
Brandstof toevoer | PGM-DSFI |
Ontsteking | |
Vermogen | pk / 141 kW bij 13,000 tpm |
Max. koppel | 114 Nm bij 11,000 tpm |
Koppeling | Nat, meerplaats met assist slipperkoppeling |
Versnellingsbak | 6 versnellingen |
Verhouding | |
Overbrenging | ketting |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 16 liter |
Topsnelheid | |
ABS | optie |
Frame | Diamant; Aluminium twin spar |
Vering voor | Upsd met 43 mm binnenvorkbeen, Big Piston met instelbare veervoorspanning, in- en uitgaande demping, veerweg 120 mm |
Vering achter | Unit Pro-Link met gas-geladen HMAS demper met 10-voudig instelbare voorspanning en traploos instelbare in- en uitgaande demping. 138,2 mm veerweg. Rear Balance Free Rear Cushion met ingaande demping, in- en uitgaande demping instelbaar, 62 mm slag. |
Remmen voor | Twee 320 x 4,5 mm hydraulisch bediende remschijven, 4-zuiger remklauw en sintermetalen remblokken |
Remmen achter | 220 x 5 mm enkele schijf met enkel zuiger remklauw, gesinterde metalen remblokken en elektronisch gestuurd, gecombineerd ABS-systeem |
Voorband | 120/70 ZR 17 M/C (58W) |
Achterband | 190/50 ZR 17 M/C (73W) |
Wielbasis | 1.405 mm |
Lengte | 2,065 mm |
Breedte | 720 mm |
Hoogte | 1,125 mm |
Zithoogte | 832 mm |
Drooggewicht | 196 kg |
Leverbare kleuren | Matte Ballistic Black Metallic, Victory Red |
Beschrijving | De Fireblade. Superbike-legende.

Prestaties en prestige onder één en dezelfde noemer: Fireblade! Dit is de allereerste supersportbike in zijn soort die ook ontelbare keren de eerste plaats wist te veroveren. Een held op het circuit en de weg, met dank aan de "totale controle" die deze bike typeert. Het mooiste voorbeeld: de Isle of Man TT, die waaghalzen vijfmaal op rij wisten te winnen met de Fireblade. Nu zijn er voor het eerst twee versies: een doorontwikkelde Fireblade voor de weg en een SP-versie voor de liefhebbers en het circuit.

Beide zijn in absolute topconditie, zoals het een high-performance bike betaamt. Ook de techniek is top: een ultramoderne, hoogtoerige 16-kleppen viercilinder in lijn van 999,8 cc is gecombineerd met een fantastische versnellingsbak met anti-hopping koppeling. Een sportophanging en Combined ABS in Supersport-uitvoering ronden het geheel af en plaatsen de Fireblade ook inzake rijgenot aan de absolute top!



Motor: weer scherper!



De Fireblade stelt zijn prestaties altijd weer scherper! Zo werd bij het nieuwe model onder andere de cilinderkop geoptimaliseerd. Andere in- en uitlaatkanalen doen het vermogen stijgen: 133 kW (181 pk) bij 12.250 toeren per minuut. Een nieuwe mapping voor de dubbelsequentiële PGM-DSFI injectie maakt de motorfiets nog responsiever - en nog sneller op het circuit. De anti-hopping koppeling zorgt ervoor dat het achterwiel niet gaat stuiteren wanneer bijvoorbeeld bliksemsnel wordt teruggeschakeld voor een bocht!

Rijwielgedeelte: toptijden.



Grote voorbeelden voor een big bike: onze Fireblade stamt af van onze MotoGP-machines. Zo bestaat het aluminium frame uit vier gelaste gietstukken. Dat maakt het extreem licht en stabiel! Voor een sublieme handling die nog wordt verbeterd door een HESD-stuurdemper van de tweede generatie. Bij hoge snelheden zorgt die voor meer stabiliteit en bij lage snelheden maakt hij de motorfiets wendbaarder. Resultaat: totale controle.



Wielophanging: topvorm.



Eén met de weg en als eerste op de bestemming? Geen probleem met de Fireblade! Alle wielophangingcomponenten, de 43 mm Showa upside-down telescoopvork met big piston-technologie, de balance free-schokdemper en de Unit ProLink-ophanging, zijn ontwikkeld met één doel voor ogen: tractie leveren. Om de Fireblade aan de weg te laten kleven.

Remmen: topscore.



Ook de remmen zijn top! De Fireblade is dan ook uitgerust met een elektronisch gestuurde Combined ABS, dat speciaal werd ontwikkeld voor Supersportmachines met korte wielbasis. Dit systeem is bovendien geoptimaliseerd voor het circuit en staat dankzij het "Brake by Wire"-concept garant voor een ultrasnelle en nauwkeurige dosering van de remkracht die bovendien optimaal wordt verdeeld over beide wielen.



Cockpit: topkwaliteit.



Supersporters moeten belangrijke informatie kunnen aflezen in een oogopslag. Daarom is de Fireblade uitgerust met een multifunctioneel LCD-scherm in race-uitvoering waarop alle nuttige parameters verschijnen. Een digitale toerenteller is centraal geplaatst. Daarnaast worden de volgende waarden digitaal weergegeven: versnelling, koelvloeistoftemperatuur, snelheid, tijd, dagkilometerteller, verbruik (rit of actueel) en kilometerteller. Een vijfvoudige LED-schakelindicator en laptimer-functie ronden het geheel af.

Raceversie: Fireblade SP.



Gemaakt voor het meest veeleisende circuit: de Fireblade SP! Effectief middel: onvervalste racetechnologie zoals bv. Öhlins-veerelementen voor en achter, monoblock-remklauwen van Brembo maar ook een aangepast frame en speciale vorkbruggen. De SP-variant is ook leverbaar als éénzitter - er kan nu eenmaal maar één winnaar zijn.

 |