Nieuwsbrief:

Historie per merk

 
Algemene historie van de motorfiets
1885
1885: Algemene geschiedenis van de motorfiets
De geschiedenis van de motorfiets is een erg interessant onderwerp. Als je de ontwikkeling per merk bekijkt en bewust bent van wat er in de huidige tijd nog aan productinnovaties wordt geïntroduceerd lijkt het einde nog lang niet in zicht.

veiligheidsfiets
De uitvinder van de motorfiets 
Op de simpele vraag wie de eerste motor uitvond is geen simpel antwoord te bedenken. De historische gegevens vertellen ons dat het wat gecompliceerder ligt dan dat er één naam naar voren te brengen is zoals dhr. Diesel als uitvinder van de diesel verbrandingsmotor. De eerste stap in de goede richting die werd gezet toen men 'veiligheidsfietsen' bedacht welke voor en achter een even groot wiel hadden waarbij het achterwiel in de latere versies werd aangedreven door een mechanisme. De eerdere werden al steppende voortbewogen. Dit was al een hele verbetering in tegenstelling tot het toen gebruikelijke grote wiel met directe aandrijving op de as. Deze verschenen rond 1800 waarbij gebruik werd gemaakt van houten wielen waarop ijzeren banden werden gekrompen. Deze vehicles werden 'bone-crushers' genoemd om hun ietwat slechte therapeutische werking voor zowel de berijder als het overstekende voetvolk.

Roper Steamer; met stoom aangedreven Howard Roper

Wanneer het meetelt dat een tweewieler werd voortgestuwd door stoom kunnen we Sylvester Howard Roper als eerste uitvinder van de motorfiets. Hij fabriceerde in 1867 een machine op stoom en demonstreerde deze op beurzen en kermissen in het oosten van de Verenigde Staten. Er is een exemplaar bewaard gebleven welke dateert uit 1869. Het word voortbewogen door een kolengestookte twee-cilinder motor waarbij de uitgaande as direct op een wormwiel op de achteras was gemonteerd.  


Eerste brandstofmotor aangedreven ''tweewieler''.  
 Gottlieb Daimler, welke later met Karl Benz de Daimler Benz Corporation stichtte, krijgt het krediet de eerste motorfiets gebouwd te hebben in 1885 met één wiel voor en achter waarbij nog wel kleinere steunwielen werden gebruikt. Het geheel bestond grotendeels uit hout met ijzer belegde wielen, geheel volgens 'bone-crusher' concept. Het geheel werd voortbewogen door een een-cilinder Otto motor en had hoogst waarschijnlijk een vernevelingscarburateur.  Deze werd in die tijd ontworpen door Daimler's assistent, Wilhelm Dambach.
Eerste motorfiets door Daimler

Millet met vijfcilinder motor 
Millet 1892
Gedurende vele tientallen jaren concentreerde de industrie zich op driewiel- en vierwiel aangedreven voertuigen omdat men het al moeilijk genoeg had om deze op een acceptabele manier voortbewogen te krijgen zonder dat men moest nadenken hoe men voorkomen kon om niet om te vallen. De volgende vernieuwende tweewieler was van Millet in 1892. Hier werd gebruikt gemaakt van een vijf-cilinder motor met een directe overbrenging op het achterwiel. De krukas was direct op de achteras aangebracht. 

De eerste geproduceerde motorfiets 
 De eerste echt succesvol geproduceerde motorfiets kwam van Hildebrand & Wolfmueller, gepatenteerd in Munchen, 1894. Het had een instapframe zoals van een huidige damesfiets, met een brandstoftank op de neerwaarts lopende framebuis.  Hildebrand Wolfmueller
De motor was een parallel -twin welke laag op het frame zat gemonteerd. De uitgaande assen werden direct op de achteras aangebracht waarbij er geen gebruik werd gemaakt van zware vliegwielen om de beweging van de motor eenparig te houden maar van een paar elastische banden welke de cilinders door de 3 slagen naar de arbeidsslag moest helpen. De motor was watergekoeld en had een watertank - radiateur op het achterspatbord gemonteerd.

Start met massaproductie 
DeDion Buton motor
In 1895 werd door de Franse firma DeDion-Buton een machine ontworpen die massaproduktie van motoren mogelijk maakte. Het was een smalle, lichte en hoogtoerige motor met een batterij en kolen ontsteking welke de hete buis verving. De boring en slag waren 50 mm bij 70 mm en goed voor 138 cc. Een open smeersysteem druppelde olie op in de tandwielkast door een klep. De olie werd door de overbrenging rondgeslingerd op alle componenten om daarna via een carterventilatie op de grond gedumpt te worden. DeDion-Buton gebruikte deze 1/2 paardenkracht productielijn voor weggebruik-motorfietsen maar werd razendsnel gekopieerd door iedereen, waaronder ook Indian en Harley-Davidson in de Verenigde Staten. 
 
Heden 
Er is door de verschillende merken erg veel technologie in motoren gestopt. Door de vele mogelijkheden in meet- en regeltechniek zijn motoren geavanceerde machines met een motorblok waarmee duizenden toeren per minuut kan worden gemaakt en aderen vol elektriciteit van een boordcomputer door de motor lopen naar alle mogelijke componenten. Ook de krachtbron is na honderd jaar een serieuze Research & Development aangelegenheid. Een merk als Vectrix introduceerde de eerste motorscooter in 2006 en merken als Brammo en Zero Motorcycles zetten zich vast in de markt. Ook Harley-Davidson, met een vaste lijn in V-twin motorfietsen, heeft in 2014 een duidelijk signaal afgegeven met de Live Wire. 
Hoe snel wordt de science-fiction van vandaag de realiteit van morgen? 
 
Electrische motor
Een stukje historie: MOTO GUZZI in 1964 - De jaren 60 brachten belangrijke veranderingen binnen het bedrijf. Met eerst de dood van Giorgio Parodi in 1955 en later die van Carlo Guzzi in 1964, gecombineerd met de diepe crisis die de motorbranche raakt in die periode, werd Moto Guzzi overgenomen door SEIMM. Het bedrijf concentreerde zich op hoofdzakelijk op lichtgewichtmachines zoals de bromfietsen Dingo en Trotter om aan de grote vraag van jonge mensen te voldoen. Om dit imago te keren en weer de Moto Guzzi hartstocht op te laten leven start men de ontwikkeling van een nieuwe 90 graden V-Twinmotor die door Carcano wordt ontworpen en die het symbool van Moto Guzzi van vandaag zou worden.
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van HONDA

ADV 350
CB 1000 F BIG ONE
CB 1000 R
CB 1100 EX ABS
CB 1100 RS
CB 1100 SF X-11
CB 1100
CB 1
CB 125 F
CB 125 R
CB 1300 / X4
CB 300 R
CB 350 F
CB 400
CB 450
CB 50 DREAM
CB 500 F
CB 500 HORNET
CB 500 X
CB 500
CB 600 F
CB 600 S
CB 650 F
CB 650 R
CB 650
CB 750 HORNET
CB 750
CB 900 F / HORNET
CBF 1000
CBF 125
CBF 250
CBF 500
CBF 600
CBR 1000 F
CBR 1000 RR FIREBLADE SP
CBR 1000 RR FIREBLADE
CBR 1100 XX SUPER BLACKBIRD
CBR 125 R
CBR 250 R
CBR 300 R
CBR 400
CBR 500 R
CBR 600 F
CBR 600 RR
CBR 650 F
CBR 650 R
CBR 900 RR FIREBLADE
CBX 1000
CBX 550
CBX 750 F
CL 500
CM 400 T
CMX 1100 REBEL
CMX 250 REBEL
CMX 500
CRF 1000 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1000 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1000 L AFRICA TWIN
CRF 110 F
CRF 1100 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT ADVENTURE SPORTS
CRF 1100 L AFRICA TWIN DCT
CRF 1100 L AFRICA TWIN
CRF 125
CRF 250
CRF 300
CRF 450
CRF 50 F
CTX 1300
CTX 700
CX 500
DAX 125
DN 01
F6 B GL 1800 GOLDWING
F6 C GL 1500 VALKYRIE
F6 C GL 1800 VALKYRIE
FJS 400 SILVER WING
FJS 600 SILVER WING
FMX 650
GB 500 TT
GL 1000 GOLDWING
GL 1200 GOLDWING
GL 1500 GOLDWING
GL 1800 GOLDWING BAGGER DCT
GL 1800 GOLDWING
GL 500
INTEGRA
MONKEY Z 125
MONKEY Z 50
MSX 125
NC 700 D INTEGRA
NC 700 S DCT
NC 700 S
NC 700 X DCT
NC 700 X
NC 750 D INTEGRA
NC 750 S DCT
NC 750 S
NC 750 X DCT
NC 750 X
NRX 1800 RUNE
NSF 100
NSR 250 R
NSR 50
NSS 125 FORZA
NSS 300 FORZA
NSS 350 FORZA
NSS 750 FORZA
NT 1100 DCT
NT 1100
NT 650 V DEAUVILLE
NT 700 V DEAUVILLE
NTV 650
NX 250
NX 500
PC 800 PACIFIC COAST
PCX 125 CBS
PCX 125
PCX 150
PES 125
PES 150
RVF 400
SCV 100 LEAD
SES 150 DYLAN
SH 125
SH 150
SH 300
SH 350I
SLR 650
ST 1100 PAN EUROPEAN
ST 125 DAX
ST 1300 PAN EUROPEAN
SUPER CUB C 125
TRIKE
VF 1000
VF 500
VF 700
VFR 1200 F C-ABS
VFR 1200 X CROSSTOURER
VFR 1200 X DCT CROSSTOURER
VFR 400 R
VFR 750 F
VFR 800 X CROSSRUNNER
VFR 800
VISION
VT 1100 SHADOW
VT 1300 CX
VT 500
VT 600
VT 700
VT 750 DC
VT 750 S
VT 750 SHADOW
VT 800
VTR 1000 FIRESTORM
VTR 1000 SP 1
VTR 1000 SP 2
VTX 1300
VTX 1800
WW 125
X-ADV
XBR 500
XL 1000 V VARADERO
XL 500 R
XL 600 V TRANSALP
XL 600
XL 650 V TRANSALP
XL 700 V TRANSALP
XL 750 TRANSALP
XLV 750 R
XRV 750 AFRICA TWIN
ZIJSPAN
© 2000 - 2024 Motoroccasion